Çarşamba akşamları Baraka Bar'da sadece Progressive ve Psychedelic Rock çalıyoruz. Bekleriz...Neresi mi? O bildiğimiz Baraka işte...Kim mi çalıyor? Umut Öz (Gentleoctopus) ve Dogan Yerlikaya (Kvartetten)
10 Şubat 2014 Pazartesi
3 Ocak 2014 Cuma
Aquelarre - Aquelarre (1972)
Sabah sabah arkadaşın biri "Todos los pueblos del Argentina" diye bi mesaj atınca aklıma ilk Peron'lar, oradan yola çıkarak Che, ardından Kelebekler Vadisi'nde karşılaştığımız ve beni Almendra ile tanıştıran Arjantinli eleman (Jaime, Jose gibi J'li bir ismi vardı) ve en son da Aquelarre geldi. O todos'lu cümlenin anlamını bilmiyorum ama işe yarayan bi cümle olduğu da bir gerçek artık. :)
Grubumuz anlaşıldığı üzere Arjantin'den. 60'ların sonunda kurulan ve psychedelic rock/pop arası gidip gelen Almendra'nın 2 elemanı Emilio del Güercio ve Rodolfo Garcia grubun dağılmasının ardından Hector Starc ve Hugo González Neira ile birleşerek 71 yılı sonlarında Aquelarre'yi kurarlar. Birkaç önemli konserde boy gösterdikten sonra grubun adını taşıyan ilk albüm Aquelarre 1972 yılında piyasaya çıkar. Dönemin yani 70'li yılların başına ait Arjantin rock müziği düşünüldüğünde Aquelarre tam anlamıyla "bir güneş gibi doğar". Zira psychedelic, rock'n roll, pop ve blues etkileri taşıyan dönem müziği ile karşılaştırıldığında köken olarak bu saydıklarımızı temel alıp üzerine progressive rock ve free jazz arası bir karışımı ortaya çıkaran grup Arjantin'deki müziğin değişiminin öncüsüdür diyebiliriz. Konumuz olan bu ilk albümlerinde gerçeküstü sözler ile bezenmiş, ritim ve melodi anlayışı değişmiş bir heavy psychedelic progressive diye abuk subuk şekilde tanımlayabileceğimiz bir türe imza atmışlardır. Abuk subuk olması benim tanımlamamın eksikliğinden ileri geliyor. Progressive etkileri bir hayli içinde barındıran ve psychedelic akımdan beslenerek her ikisini ağır hale getiren bir türü tanımlayamadım açıkçası...
Sonuç olarak dinlemek gerekiyor işte her zamanki gibi.
AQUELARRE
Emilio del Güercio - Bass, Vokal
Héctor Starc - Gitar, Vokal
Hugo González Neira - Klavye, Vokal
Rodolfo García - Davul, Vokal
AQUELARRE
01. Canto, Desde El Fondo De Las Ruinas - 3:57
02. Yo Seré El Animal, Vos Serás Mi Dueño - 5:17
03. Aventura En El Árbol - 8:50
04. Jugador, Campos Para Luchar - 6:53
05. Cantemos Tu Nombre - 5:25
06. Movimiento - 7:5031 Aralık 2013 Salı
Placebo - Placebo (1974)
E madem "yeni yıla nasıl girersen öyle devam eder".. buyrun Placebo'ya... Gerçek anlamda farmakolojik açıdan hiçbir etkisi olmasa da Belçika çıkışlı bu grup yeni yıla daha sakin, daha rahat ve umutla girmenizi sağlayacaktır. Bu da iyi bişey tabi. Di mi?
Genel olarak Jazz Rock / Fusion olarak tanımlayabileceğimiz Placebo müziği 1974 tarihli bu albümde en yalın, en sade hali ile karşımıza çıkar. Standart tempo ile giden ve birbirine basit geçişlerle bağlanan sağlam melodiler enstrümentalistlerin başarılı yorumlarıyla kulaklarımıza enfes bir ziyafet sunar. Özellikle nefesli çalgıların ön plana çıkarak zarif dokunuşlarla parçaları işlemesi ve bununla birleşen grup lideri Marc Moulin'in klavyesi ile tabi ki Philip Catherine'in gitarı basitlik ve durağanlığı karşı konulmaz bir haz/keyif durumuna dönüştürür.
Geniş kitlelerce pek bilinmese de Belçika müziğinin önemli isimlerinden olan Moulin'in kişisel projeleri olarak bile sayabileceğimiz Placebo albümleri toplamda 4 tanedir ve her arşivde mutlaka bulunmalıdır. Moulin'in Placebo'dan hemen sonra yine Belçikalı grup Aksak Maboul'un kuruluş kadrosunda yer aldığını de belirtmeden geçmeyelim.
Sayısal olarak bakıldığında blog 7.yılına giriyor bu yeni yıl ile birlikte. Bu süre zarfında aramıza katılanlara, bizimle birlikte eldeki bilgilerini paylaşanlara, eleştirileriyle bilgi eklemeleriyle bize destek olanlara ve en çok da "iyi bişeyler yapalım" mottosuyla çıktığımız yolda yapabildiklerimizin gerçekten iyi etki bırakabileceğine bizi inandıran takipçilere teşekkür ederiz.
İyi bir yıla iyi bir başlangıç yapmanız dileğiyle...
PLACEBO
- Marc Moulin / Klavye, Synthesizer
- Nick Fissette / Trompet
- Richard Rousselet / Trompet
- Alex Scorier / Saksofon, Flüt, Akordeon
- Frans Van Dijk / Trombon
- Johnny Dover / Bass Klarnet, Saksofon, Flüt
- Francis Weyer / Gitar, Bass
- Nick Kletchkovski / Bass
- Freddy Rottier / Davul, Vurmalılar
- Garcia Morales / Davul
- Yvan de Souter / Bass
- Philip Catherine / Gitar
PLACEBO
1. N. W. (8:38)
2. Plotselling (7:37)
3. Bosso (3:20)
4. Dag Madam Merci (3:10)
5. Hop Hop (4:32)
6. Tanga (3:33)
7. Stomp (7:35)
8. S. U. S. (4:22)
23 Aralık 2013 Pazartesi
Light of Darkness-Light of Darkness (1971)
Deyişik!
Az tanınan grupları dinlemeye devam... İskoç asıllı grubumuzun Alman müziği icra ediyor olmaları grubun Alman sanılmasını sağlamış tabii. Deyiller! Bir tek davulcuları Alman.
Grubun kendi adını taşıyan tek albümleri var. 1971 çıkışlı albüm, fazlasıyla bağımlılık yaratıcı parçalar içermekte. Özellikle soul francisco'nun sıyırmış bir versiyonu var ki... Grubun ağababası JOHN LATIMER, soul francisco'da denizleri aşmış da gelmiş. Blues gibi başlayan sonrasında heavy progressive garage rock olarak devam eden bir parça denizleri aşmaz mı lan! Önce tek bir şarkıya dadanıyorsunuz albümde sonra, diğerleri de ağızda eriyor yeminle.
John Latimer'in sesi Captain Beefheart taklidi yapan Art Garfunkel gibi çıkıyor. Adamın sesi kaçıklık seviyesinde farklı. Diğer parçalarda daha da keyifli oluyor dinlemesi. Bir freedom fight kolay lokma değil. Çok dinlemek lazım, tadına ancak varabildim ben. Sonra movin' along titreye titreye girer kulaklarınıza. Gitar titreşimleriyle bir ses bu kadar uyumlu olabilir. Yazık ki tek albümleri var, çabuk tüketmiyoruz biz de.
Perkusyonlar, mızıkalar, gitarlar ve harmonika eşliğinde leziz bir albüm bu. Dinlemeyen karanlıkta kalır.
Line-up
*Mike Reoch - bass, flute, piano, harmonica
*Byron Grant - guitars, fiddle
*John Latimer - vocals, piano, organ, percussion
*Manfred Bebert - drums
*Byron Grant - guitars, fiddle
*John Latimer - vocals, piano, organ, percussion
*Manfred Bebert - drums
Track list
Movin Along
Love in Your Heart
Ain't no Place Where I Belong
Soul Francisco
Freedom Fight
Time
Down 'n' Out
12 Nisan 2013 Cuma
Lightshine - Feeling (1976)
LIGHTSHINE ( KRAUTROCK ) :
Joe Lead
Guitar, Vocal
Ulli Ryhthm
Guitar, Flute, Vocal
Olli Synthesizer
Wolfgang Bass
Guitar, Vocal
Egon Drums
Lightshine, 1974 yılında, Almanya’nın Kuzey Ren Vestfalya Eyaletinin, Hollanda sınırına yakın bölgesinde bulunan, Emmerich am Rhein şehrinde yaşayan beş Alman genci tarafından kuruldu. Soyadlarını bilemediğimiz bu beş delikanlı, Krautrock’ ın önemli olduğu kadar, az duyulmuş bu topluluğunu kurduklarında, yirmili yaşlarındaydılar.
Lightshine, Krautrock,
Psyhdelic Rock ve Space Rock dinleyicilerini keyiflendirecek birçok ögeye müziğinde
yer veren, özellikle Krautrock türüne, özgün bir yaklaşım, yeni bir soluk
getirerek, keşfedilmeyi fazlasıyla hak eden bir topluluk …
1977 yılında dağılan,
sonraki dönemde tüm çabalarıma rağmen herhangi bir izine rastlayamadığım, Krautrock’ın bu kısa
ömürlü underground topluluğunu, sadece ilk ve tek albümleri olan ‘Feeeling’ ile
sizlere tanıtabiliyorum ne yazık ki…
1976 Yılında Trefiton
( Trepitia Film Ton Studio
) plak şirketinden yayımlanan, daha sonraları ‘Garden of Delights’ etiketiyle
daha fazla dinleyiciye ve günümüze ulaşabilmiş, Krautrock’ ın bu bilinmeyen
klasiğinin çıkış yılı bazı kaynaklarda 1973 olsa da, genelde kabul gören yıl 1976. Albümün yaklaşık bir sene kadar plak
şirketlerinin ilgisizliğinden yayımlanamadığını, daha sonra topluluğun ısrarcı
çabalarıyla sınırlı sayıda, 500 kopya kadar, basılarak yayımlanabildiğini de eklemeliyim.
Albüm beş adet melodik
parçadan oluşuyor. Tüm parçalar, epik ve teatral vokaller,
sürükleyici gitar ritim ve efektleri, çarpıcı ve melodik elektro gitar soloları,
oldukça doyurucu ritmik ve melodik bas gitar partisyonları, renkli ve bol zilli
davul altyapısı, deneysel ve spacey synthesizer sesleri içeriyor. Açılış
parçasındaki flütün de albüme olan katkısını es geçmek istemem doğrusu…
Vokal ve gitar
Lighthshine’ ın ruhunun temel ögeleri. Vokal dili İngilizce ve şarkı sözleri
zaman zaman enteresan, şiirsel ve felsefi. Kulaklarımızı tırmalayan,
irkilmemize neden olan çığlıklar, delice haykırışlarla birlikte, ruhumuza hitap
eden, kadife tonlu hoş vokaller bir arada kullanılmış ve çok etkileyici olmuş.
Uzun soluklu gitar soloları oldukça melodik, gitar tonları fazlasıyla doyurucu, başarılı ve tabi ki eski kafa…
Parçalar arasında bir
tercih yapmak istemesem de açılış parçası ‘Sword in the Sky’ etkileyici bir
giriş, dördüncü parça ‘King and Queen’, albümün en uzun parçası, farklı
pasajlarıyla çok doyurucu. Albüme ismini veren son parça ‘Feeling’ akılda kalıcı bir veda…
Tüm parçalardaki ani
ruh değişimleri temel ve albümü bir solukta dinlememizi sağlayan özellik.
Bu albümü tanıtırken
sadece bir fikir vermesi amacıyla, oldukça özgün olduğundan dolayı gönlüm el
vermese de, Eloy ve Grobschnitt’ te rastlayabileceğimiz türden bazı yapılar içerdiğinden
de söz edebilirim.
Lightshine’ ın ‘Feeling’
albümünü ‘hissedebilmeniz’ dileğiyle…
FEELING ( 1976 ) :
1. Sword in the Sky 4:50
2. Lory 5:31
3. Nightmare 10:33
4. King and Queen 13:44
5. Feeling 7:37
Toplam süre 42:15
23 Mart 2013 Cumartesi
Riverside - Shrine of New Generation Slaves (2013)
Yok efendim İngiliz rock müziği
şöyledir, Avusturya’nın romantik klasik müziğe etkileri böyledir, efendime
söyleyeyim Bayburt’un kübizm akımına katkıları şunlardır derken sanatı bile
önyargılara buladık. Ben de biraz buna katkıda bulunayım: Polonya,
progressive/psychedelic müziğe ‘gri’ ruhuyla pek çok değerli iş kazandırmış bir
memleket. SBB, CzesŁaw Niemen, Abraxas ve Gru gibi pek çok şahane grup/sanatçı biliyoruz Polonya’dan.
Riverside ise son on yılda çıkardığı beş albümle hem saydığım grupların hem de
günümüz progressive / melodik müzik yapan grupların arasından sıyrılmış ve şanını
yürütmüş bir durumda. Malumunuz bu aralar bu tarz müzik yapan yeni ve yaratıcı
gruplar bulmak zor, eskilerin de artık doğal olarak –bir yaştan sonra prostat,
müziğin önüne geçiyor tabii- üretken olamadığını söylemek mümkün.
Second Life Syndrome (2005) ve Rapid Eye
Movement (2007) albümleriyle kendilerini kanıtladılar ve bu çorak topraklara
mağrur bir çınar gibi… Sınırsız melodilerle bezeli ve günümüz rock müziğinin de
nimetlerinden fazlasıyla faydalanarak oluşturdukları, hepsi birbirinden sağlam
yapılı albümler yaptılar. Grubun bir yanına özellikle dikkat çekmek zor, tüm
elemanları kendilerine ait işi çok iyi yaptığı için, fakat illa da bir kahraman
yaratmak gerekiyorsa o da Mariusz Duda olacaktır ki herkesin vocal
kullanımının ve bas melodilerinin birbirine benzediği 2010’lu yıllarda böyle
yaratıcı şeyler duymak pek güzel, pek hoş. İlk üç albümde hafif bir sound
benimsedikten sonra 2009 yılında çıkardıkları Anno
Domini High Definition albümüyle müzikal yoğunluklarından ödün vermeden
biraz daha yırtıcı ve vurucu (canım Türkçe’m) hale geldiler.
Gelelim birkaç gün evvel çıkmış olan Shrine
Of New Generation Slaves’e. Grup genel karakteristiğini bozmamış tamam ama
biraz Steven Wilson, biraz modern İngiliz rock falan derken kafalar karışmış
ama çok da fena olmamış. Daha çok akılda kalıcı olmak için daha az melodi, daha
çok konserde çalmalık iş. Albümün haberi ilk geldiğinde Celebrity Touch
şarkısını önden yollamışlardı, dinlediğimde eyvahlar ettim Anathema’nın yaptığı
hatayı mı yapacaklar diye. Neyse ki albümün en kötü şarkısıymış kendisi The
Depth of Self-Delusion ile beraber. Ama albümün geri kalanı her ne kadar
bahsettiğim ve pek hoşlanmadığım şu tarza eğilimli olsa da oldukça dolu ve
kaliteli. Escalator Shrine ve Deprived ise harika olmuş diyebilirim. Şansıma
albümün deluxe versiyonu elime geçti, ekstra olarak koydukları Night Session
bölümünde ambient sanatının şahbazlığını yapmışlar, eğer seviyorsanız o tarzı,
kaçırmayın. Sonuç olarak dinleyin, büyük ihtimalle beğeneceksiniz; şimdiye
kadar Riverside dinlemediyseniz bunu kenara koyun, Second Life Syndrome albümüne buyrun.
1. New Generation Slave (4:17)
2. The Depth Of Self - Delusion (7:39)
3. Celebrity Touch (6:48)
4. We Got Used To Us (4:12)
5. Feel Like Falling (5:17)
6. Deprived (8:26)
7. Escalator Shrine (12:41)
8. Coda (1:39)
2. The Depth Of Self - Delusion (7:39)
3. Celebrity Touch (6:48)
4. We Got Used To Us (4:12)
5. Feel Like Falling (5:17)
6. Deprived (8:26)
7. Escalator Shrine (12:41)
8. Coda (1:39)
15 Ocak 2013 Salı
Peter Hammill - Fool's Mate (1971)
Ejder sesleniyor: ''Don't push me: I was taught
self-expression
when I was a child, and so I see the best way to be's asleep.'' Fakat işler pek de öyle işlemiyor. Solo olarak çıkardığı 37 ve Van der Graaf Generator'ın başlıca provokatörü olarak çıkardığı 12 albümden sonra bakabiliriz ki 'her ne gördüysek'i olmasa da 'nasıl gördüysek' onu vermeyi başarabilen ve bin bir surat insan varlığını yüzümüze çarpan bir dahiymiş Peter Hammill.
İlk solo albümü Fool's Mate. Klaus Schulze'ye selam çakarak başlıyor albümün ilk şarkısı Imperial Zeppelin ve ondan sonra anlatmaya başlıyor insanın içine işleyen vokalleri ve 'bu böyledir ama aslında şöyledir' diyen piyano melodileriyle. On iki şarkı boyunca (birkaç istisna dışında) aşkı ve kaybolmuşluk hissini birbiriyle bağdaşık bir biçimde ele almışlar farklı farklı açılardan. Konular tanıdık gelebilir ama Peter Hammill'ın bunları doğaya dökme tarzı o yıllara kadar pek karşılaşılmamış biçimde. Aşkı en çok The Beatles veya 'schlager' şarkılarından, kaybolmuşluğu ise Pink Floyd'dan bilen müzikseverler olarak şaşırtıcı olmuştur bu yeni anlatım. Sözlere dikkat etmeden dinlerseniz fark edeceksiniz ki müziğin gidişi bahsettiğim konuları hiç anıştırmıyor. Bu da, albümün -ve bence Peter Hammill'ın çoğu çalışmasının- sözlerle müzik bir aradayken insanın çok yönlü duygusallığını falan da filan.
Kimler var burada? Aslında çok yabancı isimler yok yine VdGG'den tanıdık çoğu: Guy Evans, Hugh Banton, David Jackson... ve işin ekstrası da Robert Fripp. Fripp, albüm boyunca klasik ballad akorculuğu -tanıma gel!- sebebiyle 'Sunshine' dışında pek göze çarpmıyor ama canı sağ olsun. David Jackson ise kendini 'hayır efendim rock, gitarla yapılmaz saksofonla yapılır' diyerek belli ediyor. Bunun dışında enstrüman çeşitliliği ne kadar fazla ve oturmuş olsa da şarkılar çok kısa ve uzun enstrümantal partisyonları pek barındırmıyor. O yüzden 'aman efendim çok progressive' diyemeyiz belki ama ballad nasıl 'farklı' yapılır görmek istiyorsanız gayet ideal bir albüm. Bu açıdan da aynı yıl çıkan Van der Graaf Generator'ın Pawn Hearts albümüyle hiç benzeşmediğini söyleyebilirim (3 şarkı, toplam 45 dakika). Genel olarak Imperial Zeppelin, Solitude ve Re-Awakening dikkat çeken şarkılar. Sunshine var bir de, The Beatles sounduna hafif yakın duran (belki de onunla dalga geçen), orada da albüme emek veren müzisyenlerin toplu eğlenmesini görebilirsiniz. Gerçi daha önce bu solo albümleri hiç dinlemediyseniz kendisinin genel karakterini yansıtmadığı için başlangıç olarak çok da tavsiye etmeyeyim bu albümü (The Silent Corner And The Empty Stage albümüne buyrun) ama sonuç olarak dinleyin, dinletin ve sakin olun geçecek.
1. Imperial Zeppelin (3:39)
2. Candle (4:17)
3. Happy (2:36)
4. Solitude (4:59)
5. Vision (3:15)
6. Re-Awakening (3:58)
7. Sunshine (4:00)
8. Child (4:26)
9. Summer Song (In the Autumn) (2:13)
10. Viking (4:43)
11. The Birds (3:36)
12. I Once Wrote Some Poems (2:46)
when I was a child, and so I see the best way to be's asleep.'' Fakat işler pek de öyle işlemiyor. Solo olarak çıkardığı 37 ve Van der Graaf Generator'ın başlıca provokatörü olarak çıkardığı 12 albümden sonra bakabiliriz ki 'her ne gördüysek'i olmasa da 'nasıl gördüysek' onu vermeyi başarabilen ve bin bir surat insan varlığını yüzümüze çarpan bir dahiymiş Peter Hammill.
İlk solo albümü Fool's Mate. Klaus Schulze'ye selam çakarak başlıyor albümün ilk şarkısı Imperial Zeppelin ve ondan sonra anlatmaya başlıyor insanın içine işleyen vokalleri ve 'bu böyledir ama aslında şöyledir' diyen piyano melodileriyle. On iki şarkı boyunca (birkaç istisna dışında) aşkı ve kaybolmuşluk hissini birbiriyle bağdaşık bir biçimde ele almışlar farklı farklı açılardan. Konular tanıdık gelebilir ama Peter Hammill'ın bunları doğaya dökme tarzı o yıllara kadar pek karşılaşılmamış biçimde. Aşkı en çok The Beatles veya 'schlager' şarkılarından, kaybolmuşluğu ise Pink Floyd'dan bilen müzikseverler olarak şaşırtıcı olmuştur bu yeni anlatım. Sözlere dikkat etmeden dinlerseniz fark edeceksiniz ki müziğin gidişi bahsettiğim konuları hiç anıştırmıyor. Bu da, albümün -ve bence Peter Hammill'ın çoğu çalışmasının- sözlerle müzik bir aradayken insanın çok yönlü duygusallığını falan da filan.
Kimler var burada? Aslında çok yabancı isimler yok yine VdGG'den tanıdık çoğu: Guy Evans, Hugh Banton, David Jackson... ve işin ekstrası da Robert Fripp. Fripp, albüm boyunca klasik ballad akorculuğu -tanıma gel!- sebebiyle 'Sunshine' dışında pek göze çarpmıyor ama canı sağ olsun. David Jackson ise kendini 'hayır efendim rock, gitarla yapılmaz saksofonla yapılır' diyerek belli ediyor. Bunun dışında enstrüman çeşitliliği ne kadar fazla ve oturmuş olsa da şarkılar çok kısa ve uzun enstrümantal partisyonları pek barındırmıyor. O yüzden 'aman efendim çok progressive' diyemeyiz belki ama ballad nasıl 'farklı' yapılır görmek istiyorsanız gayet ideal bir albüm. Bu açıdan da aynı yıl çıkan Van der Graaf Generator'ın Pawn Hearts albümüyle hiç benzeşmediğini söyleyebilirim (3 şarkı, toplam 45 dakika). Genel olarak Imperial Zeppelin, Solitude ve Re-Awakening dikkat çeken şarkılar. Sunshine var bir de, The Beatles sounduna hafif yakın duran (belki de onunla dalga geçen), orada da albüme emek veren müzisyenlerin toplu eğlenmesini görebilirsiniz. Gerçi daha önce bu solo albümleri hiç dinlemediyseniz kendisinin genel karakterini yansıtmadığı için başlangıç olarak çok da tavsiye etmeyeyim bu albümü (The Silent Corner And The Empty Stage albümüne buyrun) ama sonuç olarak dinleyin, dinletin ve sakin olun geçecek.
1. Imperial Zeppelin (3:39)
2. Candle (4:17)
3. Happy (2:36)
4. Solitude (4:59)
5. Vision (3:15)
6. Re-Awakening (3:58)
7. Sunshine (4:00)
8. Child (4:26)
9. Summer Song (In the Autumn) (2:13)
10. Viking (4:43)
11. The Birds (3:36)
12. I Once Wrote Some Poems (2:46)
9 Ocak 2013 Çarşamba
King Crimson - Red (1974)
Sanat eserinizi nasıl alırsınız? Bol içerikli olsun, eklektik olsun, farklı şeyler söylesin; fazla fazla melodi kullansın, herkes enstrümanında virtüöz olsun, hepimizin bildiği ya da hiçbirimizin bilmediği duyguları açığa çıkarsın... Sizi bilemeyeceğim canım ama ben kaotik alayım biraz da. Tamam bu müzikte hepsi var bazı grupların toplayıp albüm çıkardığı kadar melodiyle Rick Wakeman bir şarkının sadece on saniyesini dolduruyor, David Gilmour'ın Comfortably Numb'da attığı sololarda ağladığınız kadar hiçbir sevgilinize ağlamamışsınızdır (yazar burada... neyse) bu böyle gider. Ama saf, tatlı ve melodik müzik yapan gruplar da hiçbir şey anlatmıyor bana. Belki de İtalyan gruplarını bu yüzden sevmiyorumdur, daha çok Almanlar çeker beni - Krautrock'tan bahsettiğimi anlamışsınızdır-.VdGG ve King Crimson sevgim de tam burada başlar işte (Evet ikisi de İngiliz, ne var?).
Öncü grupları biliriz; The Beatles veya Black Sabbath gibi öncülerden bahsediyorum elbette. Üyelerini bilmeseniz de röportajlarını okumasanız da albümlerini kronolojik sırayla dinleyip 'hmm...' yapmasanız da böyle grupların sırtındaki ağırlığın ve o 'sorumlu müzik'lerini anlarsınız. Malum, çıkardıkları her albüm, yazdıkları her şarkı, onların yolunda işe başlayan her gruba örnek olacaktır. İster istemez bir kontrolleri vardır soundları üzerinde. King Crimson ise Progressive Rock'ın öncüsü olma sıfatını oldukça hak ediyor, tam da yarattığı müzik anlayışı gibi sapkın, kontrolsüz ve kaotik. Bir albüm diğerini tutmuyor tamam anladık, sonuçta grup üyeleri her zaman stabil değil, ama bir albüm içinde hiçbir şarkı birbirine yaklaşmaz mı? Al işte, o albüm Red.
Şu yıllar süren senfonilerden bir tane yazacak olsam, herhalde -albümün ilk şarkısı- Red'i introsu yapardım. Süresine aldanmayın Red'i herhangi bir şarkıya giriş, herhangi bir kitaba giriş ya da ne bileyim bir mevsime giriş olarak falan dinleyin ne demek istediğimi anlayacaksınız. İlk şarkıdan başlayan bilinmez ve karmaşık hava albüm sonuna kadar, arada vokalin durgunlaşması hariç, hakim ve bu da dinleyiciye tam da 'ne düşünürsen düşün dinlerken, biz koyduk buraya bir şeyler' mesajını vermiş.
Burada oturup Robert Fripp'in yıllar sonra ortaya çıkacak grunge akımını etkileyen rifflerini -ki doğrudur, isterlerse bu albümü dinlememiş olsunlar bütün grunge grupları etkilenmiştir bu rifflerin harmonisi ve tonundan, aynen her müzisyenin Schoenberg'den etkilenmiş olduğu gerçeği gibi (dikkat Adorno göndermesi)- ya da Bill Bruford'un King Crimson'a katıldıktan sonra yaptığı müziğin karakterini nasıl değiştirdiğini ya da John Wetton'ın sesinin King Crimson'dan neler götürüp ona neler getirdiğini falan uzun uzun anlatırdım ama bu albümün karakterine yaraşır bir inceleme, bence albümün kendisi gibi kaotik olmalıydı. Kaçırmayınız, sevgilerle.
Not: Schoenberg demişken, Schoenberg ve atonal müziğinin progressive rocka etkileri üzerine ciddi düşünüyorum. Bu konuda fikri olan; bir yazı, bir not, bir şey görmüş olan varsa en kısa zamanda -ailesiyle de görüşüp elbette- ciddi bir ilişkiye yelken açmak isterim.
KING CRIMSON
Robert Fripp / Gitar, Mellotron
John Wetton / Bass, Vokal
Bill Bruford / Davul, Vurmalılar
Konuk Müzisyenler:
David Cross / Keman (4)
Mark Charig / Cornet (2), Double Bass (1)
Mel Collins / Soprano Saksafon (5)
Ian McDonald / Alto Saksafon (3,5)
Robin Miller / Obua (2)
RED
01. Red (6:17)
02. Fallen Angel (6:03)
03. One More Red Nightmare (7:10)
04. Providence (8:10) *
05. Starless (12:17)
30 Kasım 2012 Cuma
Genesis – Trespass (1970)
Bir müzik türünü tanımlarken bize hissettirdiği
atmosferi anlatmak hiç bilmeyen birine anlatırken bize yardımcı olmayabilir.
Özellikle Progressive Rock dinleyicileri için bu durum biraz belirgin. Bunu
yapmak yerine örnek vermeyi seçeriz. Genesis, verdiğimiz örneklerin başındaki
gruplardan biridir çoğunlukla. Bu albümle beraber Genesis, şu an taklit
edilmesini eleştirdiğimiz klişeleri yaratmaya başlıyor.
Bir
grup için kısa sürede bu kadar hızlı bir evrimleşme, çok sık görülen bir durum
değildir ama Genesis bunu devrim yaratacak bir şekilde gerçekleştirmeyi
başarmış. Progressive Rock’ın en önemli teknik özelliklerinden biri olan uzun
ve karmaşık enstrümantal partisyonları bu albüme heyecan verici bir şekilde
yerleştirilmiş. Albüm aslında baştan sona, grubun on yıllardır bu işi yaptığı
ve bir albümlüğüne dinlendikten sonra aynı hızla devam ettiği hissini
yaratıyor. Albüm çıktıktan 42 yıl sonra koltuğumda oturup bu albümü dinlemek
her ne kadar aşırı hislere yol açıyor olsa da, o yıllarda bu müzik hareketi
yeni yeni yeşermeye başladığında bu albümle karşılaşsaydım yaşayabileceğim
heyecanı tahmin bile edemiyorum.
Dikkatimi çeken bir diğer nokta ise Anthony Phillips’in performansıydı.
Neredeyse tüm şarkılarda Phillips’in baskın melodik müsrifliğini görebiliyoruz.
Belki de sahneyle yaşadığı duygusal
problemler onu yedek kulübesine taşımasaydı bir albüm sonra tanışacağımız Steve
Hackett’ı şu an tanımıyor olabilirdik. Hackett için ‘iyi ki’ mi diyeyim yoksa
Phillips için ‘keşke’ mi diyeyim tam bilmiyorum. Sadece bu albümde toplulukla
beraber davul başı yapmış olan John Mayhew ismini anmadan da geçemeyeceğim.
Kendisi her ne kadar bu albümde iyi bir iş çıkarmış olsa da isabetli bir
şekilde bu albümden sonra yerini –o zamanlar sadece cici bir müzikal deha olan-
Phil Collins’e bırakmak zorunda kaldı. Bunun dışında Genesis müziğine Gabe’in
şifalı üfürüğüyle can verdiği ve o dönemde de The Moody Blues ve Jethro
Tull gibi pek çok grup tarafından kullanılan flüt sololarının efektif bir
şekilde dahil olduğunu, tüylerimiz diken diken olduğunda açıkça fark
edebiliyoruz.
Trespass denildiğinde akla gelen ilk şey tabii ki çoğu müziksever için The Knife olacaktır. Bu eklektik ve
yapımında bolca kaotik ruh serpintisi kullanılan şarkı, ilerleyen yıllarda da
pek çok toplama albümde ve ıslaklarımızda yer aldı. Ayrıca Peter Gabriel’ın
tüyler ürperten sesiyle bizlere albümü açan Looking
For Someone da ayrı bir mesele. Her şarkının ayrı bir değeri var o yüzden
bir anlam ifade etmeyecek tek tek belirtmem, asla kaçırmayın demekle
yetiniyorum.
GENESIS
Peter Gabriel / Lead Vokal, Flüt, Akordeon, Tambourine, Bass Drum
Anthony Phillips / Akustik 12 Telli Gitar, Lead Elektrikli Gitar, Dulcimer, Vokal
Anthony Banks / Org, Piyano, Mellotron, Gitar, Vokal
Michael Rutherford / Bass, Nylon & Akustik 12 Telli Gitar, Çello, Vokaş
John Mayhew / Davul, Vurmalılar, Vokal
TRESPASS
01. Looking for Someone (7:06)
02. White Mountain (6:42)
03. Visions of Angels (6:50)
04. Stagnation (8:48)
05. Dusk (4:13)
06. The Knife (8:56)
Clover - Clover (1970)
Bir iki grubu saymazsak Blog'da Country Rock üzerine pek de bir şey yapmamışız. Gerçi bir yandan çok da aman aman, etkileyici işler yok ya da ben pek sevmiyorum Country Rock'ı. Ama Clover biraz farklı. 80'li yılları bilenler veya hatırlayanlar Cuma akşamlarının en keyif verici maddelerinden birinin Sarı Gül Çiftliği'nde olup bitenler olduğunu da anımsarlar. Sam Elliot karizmatik adamımızken Cybill Shepherd da çocukluk hayallerimizin önemli bir noktasında yer alırdı. Tema müziği de aklımıza kazınmıştır hani. Clover'ın bu diziyle bi alakası yok bu arada. Sadece o dizideki müzikleri sevenlerin had safhada beğenerek dinleyecekleri bir grup ve albüm olduğunu belirtmek için yazdık o kadar. Clover müziği son derece klasik, yenilikten uzak ama tam da Country temelleri üzerine kurulu ve insana California'nın yolları taştan duygusu aşılayacak denli Amerikan.
1967 yılında kurulup 1970 yılında çıkardıkları bu ilk albümde ilk iki parça Shotgun ve Southbound Train hareketliliğiyle alıp götürür insanı. Peşinden gelen şarkılar modu ve devinimi biraz dibe doğru çekerler ama bu tamamen 6.parça No Vacancy'ye hazırlık gibidir. No Vacancy insanı yerlerde süründürür.
CLOVER
Alex Call - Gitar, Lead Vokal
John McFee - Gitar, Vokal
Johnny Ciambotti - Bass
Mitch Howie - Davul
Ed Bogas - Fiddle
CLOVER
01. Shotgun (Walker) - (2:11)
02. Southbound Train (Alex Call/John McFee) - (3:38)
03. Going To The Country (Johnny Ciambotti/Alex Call) - (2:29)
04. Monopoly (Johnny Ciambotti) - (2:00)
05. Stealin' (Alex Call/Ed Bogas) - (2:44)
06. Wade In The Water (PD) - (4:26)
07. No Vacancy (Johnny Ciambotti) - (3:12)
08. Lizard Rock'n'Roll Band (Ed Bogas/Alex Call) - (2:55)
09. Come (Alex Call) - (3:47)
10. Could You Call It Love (Alex Call/John McFee) - (2:30)
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)